mandag 29. juni 2009

Let etter meg! - I

En av de første novellene jeg leste på russisk var: ”Без попугая и пятницы” (”Uten papegøye og Fredag”). Det er den sanne historien om unge Sasha som ble skylt over bord fra en russisk tråler. Den beskriver hans Crusoe-kamp mot hunger, tørst og kulde på en øde øy. Sasha beveget seg mellom tro og tvil: ”De finner meg!” – ”Hva om de ikke finner meg?”. Etter flere uker blir han oppdaget av et skip fra marinen. Det må være en fantastisk opplevelse å bli ”funnet” etter ha følt seg så fortapt.
    Jeg har gått meg vill som en bortkommen sau.
    Let etter meg, din tjener,
    for jeg har ikke glemt dine bud.

    Salme 119:169-176
Forfatteren av salmen vet hva som skal til. Han må bli funnet.
I min vandring med Herren har jeg igjen og igjen opplevd at han oppsøker meg når jeg kjenner meg fortapt. I slike situasjoner er det ikke alltid like lett å be ”Let etter meg!” Derfor kan jeg be på de gode dagene: ”Let etter meg når jeg har strandet og ikke ser en utvei!”
Jeg kan bekrefte at det ER godt å bli funnet!

Ingen kommentarer: