lørdag 14. april 2012

Tukt = Irettesettelse?


Spørsmålet er relevant for det er en av de veldig tydelige endringene i den siste oversettelsen av Hebreerbrevet. Noen forbinder tukt med korporlig avstraffelse, og dermed har det hendt at det 12 kapittelet har blitt brukt som legitimering av en slikt handlingsmønster i barneoppdragelsen. Jeg tipper at det kan ha vært hovedgrunnen til endringen.

Jeg mener ikke at det er viktig for meningsinnholdet, men for meg er en irettesettelse ”tilsnakk” på grensen til gult kort, mens tukt er rødt kort – altså en skikkelig lærepenge.
    Min sønn, forakt det ikke når Herren irettesetter,
    mist ikke motet når han refser.

    Hebr 12:5
Hvorfor jeg ikke skal miste motet av refs og irettesettelser skriver jeg mer om i morgen. Da vil jeg også skrive litt om ordet som er brukt på grunnspråket.

Dagens ’manna’:
    Gud, gjør meg mottakelig og takknemlig for irettesettelser

Ingen kommentarer: