søndag 8. januar 2012

Kvalitetssikring *

Det er problematisk når noe tas for gitt.

Jesu foreldre dro til Jerusalem for å feire påske hvert år, og da Jesus var 12 år fikk han være med (1). Da de skulle returnere trodde foreldrene at han var med i reisefølget. De tok for gitt at han var sammen med slektninger og venner som de hadde feiret påske med. Det var noe med kvalitetssikringen som sviktet. Siden de ikke hadde full kontroll på Jesus, burde de ha sørget for at de var med ham.

Heldigvis fant de ham til slutt.

En påske ca 20 år senere var to menn på vandring fra Jerusalem. Med Emmaus som mål tok de for gitt at Jesus hadde forlatt dem for alltid og at han ikke var med i reisefølget. Det var noe med kvalitetssikringen som sviktet. For Jesus var der, men de så ham ikke. Heldigvis fant de ham til slutt (2).

Det er viktig å være i reisefølge med Jesus. Da jeg ble hans disippel, ga han meg løfte om at han ville være med meg alle dager. Det tror jeg fullt og fast på. Jeg ønsker ikke å gå noe sted uten ham. Derfor: Om det er jul eller påske, hverdag eller helg, kvalitetssikrer jeg daglig at jeg er med ham.
______________________________________________
* Innlegget er et utdrag av søndags-refleksjonen "Jeg håper at du har hatt en fin jul!" som ble
Publisert i Krigsropet # 1-2 2012 - PDF
(1)  Lukas 2:40-52 Dagens evangelietekst

Ingen kommentarer: