torsdag 13. oktober 2011

Farlige tanker?

Når jeg bruker overskriften ”farlige tanker” er det fordi jeg i dag gjør en refleksjon som fort kan misforstås og gjøre at jeg settes i bås med mennesker jeg ikke ønsker å bli satt i bås med. Enda sterkere virker det fordi jeg velger niqaben som illustrasjon.

Jeg vil forsvare alle menneskers rett til å uttrykke sin religion på den måten som faller dem naturlig så lenge dette ikke er til skade for andre. Derfor vil jeg også forsvare dem som velger å bruke niqab, men jeg liker det ikke.

Jeg liker ikke uttrykk for det som tilslører og skjuler, enten det dreier seg om islam eller kristendom. Frimurerlosjen er et slikt ”fenomen” innenfor kristendommen. Hvor i Bibelen finnes det belegg for ”hemmelige samfunn”? Det hender jeg forsvarer frimureriet også, men da med følgende setning: ”Det er ikke sikkert de gjør noe annet galt enn det å ikke leve gjennomsiktig!”

Hvordan kan tilsløring forsvares når vi står overfor denne teksten:
    Vi gjør ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se at glansen bleknet og tok slutt. Likevel ble deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det blir tatt bort. Ja, også i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. Men når de vender om til Herren, blir sløret tatt bort. Herren, det er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet.
    2 Kor 3:12-18
Jeg bare undres…

Ingen kommentarer: