søndag 9. oktober 2011

Bundet eller fri?

Det er så mange mekanismer som binder oss. Vi kan være bundet av fortiden, av tabuer, av dårlige vaner, av forventninger både fra omgivelsen og oss selv, av tradisjoner, av tidspress, av ansvarsfølelse, av bekymringer, av manglende selvtillit … en deprimerende liste kunne blitt enda lenger – og du kunne sikkert fylt ut et par linjer for egen hånd.

Jeg elsker Jesu ord til Lasarus da han kom ut av graven: Det er derfor jeg elsker å synge:
    Jeg er bundet fast til Jesus
    Bundet fast med evig bånd
Paradokset er at det er nettopp i denne bundetheten at friheten finnes, for det bare han som i den videste forstand har autoritet til å si ”Jostein, jeg løser deg så du kan gå!”

For nøyaktig 37 år siden i dag, betød hans ord at jeg dro fra Norge til England for å begynne på Frelsesarmeens offisersskole. Jeg er fortsatt bundet, men fri!

* Til bildet: Sesjonen på 104 kadetter ble delt inn i brigader. Jeg tilhørte Albert Orsborn Brigade første året og er den unge mannen med gitar til høyre - det er lange hår siden ...

Ingen kommentarer: