fredag 9. september 2011

Felles for tre!

Det er artig å sammenlikne bibelske personer som har noen felles trekk. Hva har Adam, Samuel og Ananias til felles?

De er ikke unike i den forstand at lista er fullstendig. Tvert imot, jeg kunne nevnt mange som opplevde det samme. Det de har til felles er en karakteristisk respons på en viktig hendelse i deres liv. Alle tre opplevde nemlig at Herren talte til dem – og alle tre hørte det.

Men – det ga forskjellig reaksjon:

Adam visste hvem som ropte, var redd og gjemte seg.
Samuel visste at noen ropte, men ikke hvem og tok feil inntil han ble veiledet.
Ananias visste umiddelbart hvem som talte og responderte: Jeg ønsker å respondere som Ananias. Da må jeg sørge for at jeg lever slik at jeg ikke behøver å gjemme med som Adam. Jeg må bruke tid til å bli kjent med ham slik at jeg vet hvem han er når han kaller – slik Samuel gjorde etter hvert. Da kan jeg svare som Ananias når Herren taler.

Ingen kommentarer: