torsdag 12. mai 2011

Skarpe kontraster

For et par dager siden hørte jeg det igjen. Det er lenge siden sist. I herlig vårvær gikk jeg over Sankthanshaugen og fra en av de mange flokkene som hadde slått seg ned for å nyte en sen ettermiddag i sola lød sangen: ”Kom, kom, kom til Frelsesarm’en!” Jeg smilte tilbake og sa: ”Ja, hjertelig velkommen!”
Så kom det: ”Dere gjør så mye godt, stå på!”

Det var en kontrast til det jeg ofte opplevde som ung. Da ble ”frasen” sunget for å drite meg ut. Nå var det en ”hylningsmarsj”.


Det er en veldig kontrast mellom å motta en ”saligprisning” og et ”ve-rop”. Vi liker best saligprisningene. I Bergprekenen har Matteus valgt å gjengi bare saligprisningene i innledningen. Ve-ropene kommer senere. I Lukas* følger ve-ropene umiddelbart, og da blir det sterke kontraster. Et av ve-ropene er knyttet til en situasjon der ”alle taler vel om oss” Det er ikke noe galt i at mennesker synes at Frelsesarmeen gjør mye godt dersom de forstår at vi gjør det for å vise dem at de er elsket av Gud. Det er en stadig utfordring der. Derfor er det godt at kontrastene er skarpe!

* Luk 6:20-26
Se også:
"Frelsesarmeen gjør så mye godt!"

Ingen kommentarer: