tirsdag 29. mars 2011

Tankesmuler om brød

«Hvordan kan han gi oss sin kropp å spise?»
Joh 6:52–59

Det er jødene som sliter med dette spørsmålet, og det er ikke rart at dette er vanskelig å forstå fra et menneskelig perspektiv. Det kan også virke direkte frastøtende.

Men i overført betydning inneholder bildet fantastiske åndelige sannheter. Jeg skal ikke påberope meg å se alt klart, men her kommer noen "tankesmuler" om ”brødet fra himmelen”:

Når jeg spiser brød, blir brødet en del av meg. Kroppen min suger til seg næring og bidrar til at jeg lever og kan fungere. At brødet blir en del av meg er et bilde som er mulig å gripe med forstanden.

Det er litt vanskeligere å forstå at bildet også innebærer at jeg blir en del av brødet. Her tror jeg det er viktig å fokusere på at det dreier seg om det ”ene” brødet, og ikke brød generelt. Jesus er "det ene brødet fra himmelen". Når det brødet blir en del av meg, blir jeg også en del av brødet. Som det jordiske brødet gjør det mulig for meg å leve på jorden, gjør det himmelske brødet det mulig for meg å leve i himmelen – allerede nå!

Dette kan bare forstås ved min ånd – ikke ved min forstand, og det kan bare ”spises” ved tro. Noen velger å feire ”det åndelige trosmåltidet” med et symbolsk måltid. Jeg har ingen motforestillinger til det, men jeg tror at Jesus egentlig ville at jeg skal huske på denne sannheten hver eneste gang jeg åpner munnen for å spise.

Ingen kommentarer: