mandag 29. november 2010

Kongen


Hvem har størst Jesus?

Innbyggerne i Swiebodzin i Polen vil sikkert si: ”Vi!”. Om det dreier seg om statuer skal de visst nok ha rett. Med kongekrone er selve statuen 36 meter høy. Jeg har verken sett den eller konkurrenten i Rio, men jeg har sett danskenes stolthet i Vår frues kirke i Köbenhavn. Den er bare 3,45 meter, men jeg er enig med dem som hevder at Bertel Thorvaldsens Kristus har en religiøs gjennomslagskraft som strekker seg over hele kloden.

Kanskje ”Kongen” er størst for dem som ser ham med utstrakte armer med ordene ”Kom til meg!”?

…og kanskje det er akkurat det som er vanskelig for Pilatus å forstå? Det er en sannhet som hører med til mysteriet og som bare gripes i tro:
    Jesus svarte: «Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men min kongsmakt er ikke herfra.» «Du er altså konge?» sa Pilatus. «Du sier at jeg er konge,» svarte Jesus. «For å vitne om sannheten er jeg født, og derfor er jeg kommet til verden. Hver den som er av sannheten, hører min røst.»
    Joh 18:33-37

Ingen kommentarer: