mandag 23. august 2010

Rorschach-testen

Rorschach-testen benyttes av noen psykologer for å utforske den ubevisste delen av sinnslivet til en pasient. Pasientene blir presentert for ti billedkort og skal fortelle hva som først faller dem inn når de ser ”blekkflekkene”.
Jeg har ingen erfaring med testen, og heller ikke nok kunnskap til å vurdere dens gyldighet, men tanken om hvordan det ubevisste responderer er spennende – ikke minst i relasjon til Bibelen.

Jeg tror Gud taler gjennom Ordet, og da er det viktig å få med hva han sier. Det blir ofte sagt at ”Ordet skal leses slik det står!” Det er riktig og viktig, men i mange tilfeller har en tekst flere lag.

Den lærde Nikodemus ”leste” helt riktig Jesus da han sa: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike, men han ga seg ikke tid til å søke nedover i ”lagene” i uttalelsen og trakk en rask konklusjon som var helt feil *.

I dagens bibelord** advarer Jakob mot å ”bare” høre Ordet og ikke gjøre etter det. Det er en viktig påminnelse, men da er også viktig at jeg gir Den hellige ånd anledning til å åpenbare sannheten(e) som faktisk står der. Det kan være mer enn det som først faller meg inn. Det er faremomenter med en slik ”metode”, men det skriver jeg mer om i morgen.

* Hele beretningen om Nikodemus finner du i Joh 3
** Jak 1:22-25

Ingen kommentarer: