søndag 4. juli 2010

Nådd, men noe mangler!

I går tok jeg for meg det å ha nådd toget, men ikke være framme ved målet. Det bibelske utgangspunktet var Paulus’ beskrivelse av sin egen åndelige ”reise” i hellighet. Finnes det noen liknende paralleller i Jesu undervisning?

Jeg mener ”ja” og viser til blogginnlegget ”Konkret og abstrakt” som gir en fyldig beskrivelse av ”den dypere, abstrakte meningen” med fotvasken i Joh 13:1-15. Der sier Jesus til Peter at dersom han ikke får vaske føttene hans, har han ingen del i Jesus. Peter responderer med å si ”vask hele meg!”. Han har tydeligvis mistet et poeng, for Jesus svarer:

«Den som er badet, er helt ren og trenger bare å vaske føttene. Dere er rene …»

Vi er ”rene” (på grunn av Jesu ord – Joh 15:3) - målet er altså nådd, men noe mangler fortsatt på den nære relasjonen til Kristus. Daglig trenger jeg å la ham rense sinn og tanker slik at jeg kan få del i hans innerste vesen.

Ingen kommentarer: