mandag 24. mai 2010

Jeg jogger igjen

Etter flere års pause har jeg begynt å jogge igjen. Trim er godt for helsa, men når kroppen ikke har fungert så bra, har det vært lite fristende å trimme. Dermed havnet jeg i en ”ond sirkel”. Selv om det er langt igjen til å kunne bekjenne at jeg er i brukbar ”løpeform”, merker jeg at kroppen har godt av å bli presset litt. Og selv om det kan være tøft mens det står på, fører endorfinene som treningen utløser til velvære. ...skriver Paulus. Det står i sammenheng med undervisning om nådegavene, men det brukes som et generelt bilde på at de troende er Jesu kropp. Jeg må innrømme at det er ikke alltid at denne kroppen fungerer så godt. Da er det lite fristende å trimme. Samtidig er dette den eneste måten å komme i form på.

I Frelsesarmeens barndom i England ble soldatene kalt sammen til ”knee-drill” – ”knebøy-øvelse”. Det var intense bønnemøter. God trim for Jesu kropp. Jeg er overbevist om at det frigjorde mye av ”happy hormone” – og slikt tiltrakk nye mennesker. Kanskje på tide at vi begynner å trimme Jesu kropp igjen?

Ingen kommentarer: