fredag 21. mai 2010

Мир вам!

Det hender jeg får uventede oppmuntringer. I en periode var jeg rådgiver i forhandlinger i HSH. Ved en anledning skulle jeg møte i en vanskelig personalsak. Da jeg ankom sa Aksel Botnen: Så deilig å se en fredens mann på dette konfliktens sted!”.

Det var et muntert utsagn, men på tross av at jeg ofte føler at jeg må ta opp konfliktstoff, har jeg et sterkt ønske om å skape fred.

Derfor er jeg bevisst på å lyse fred. Jeg følte meg ”hjemme” i Øst-Europa hvor hilsenen ”Мир вам!” (Fred være med deg!) var vanlig både i kristne kretser og samfunnet for øvrig.

Fred var også Jesu ønske:
    Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.
    Joh 14:27–31
"Fred være med deg!"

Ingen kommentarer: