tirsdag 30. mars 2010

Vårrengjøring

Jeg husker fra barndommen at det var vanlig med vårrengjøring i huset. Det skulle være rent til påske. Rester av denne tradisjonen finnes nok fortsatt, men jeg har inntrykk av det i dag tas litt nå og da. Det har sikkert sammenheng med at det blir stadig færre hjemmearbeidende.

”Å være hjemme” er en spennende tanke. Hjemme i seg selv, hjemme i samfunnet, hjemme i naturen, hjemme i Gud.

På mange måter er jeg hjemmearbeidende i meg selv og i følge Bibelen er jeg et Guds tempel. I påskeuken foretok Jesus en vårrengjøring i Templet *. Det var mye som måtte kastes ut og ryddes på plass. Denne påsken vil jeg ta tid til å rydde litt i templet. Jeg vil at det skal være et bønnens hus og ikke en røverhule. Det er godt å vite at jeg ikke er alene om å være hjemmearbeidende på den arenaen. Den hellige ånd bor i det aller helligste og hjelper gladelig til med vårrengjøringen.

* Mark 11:15-19

Til orientering
I morgen har jeg reflektert over dagens bibelord i ett år. Det måtte skje før eller senere at jeg tok feil tekst. Gårsdagens refleksjon skulle vært i dag. Dagens tanker er derfor knyttet til gårsdagens tekst.

Ingen kommentarer: