fredag 5. februar 2010

Oppdrag

Jeg liker ordet oppdrag. Det har lange vært den beste norske oversettelsen på det engelske ”mission” som er et mye videre begrep enn det tradisjonelle norske ”misjon”.
I dag har vi også begynt å bruke ”misjon” i den internasjonale betydningen av ordet = et konkret oppdrag med et veldig klart mål. Konteksten behøver ikke å være kristen, og det skurrer fremdeles i norske ører at tropper med soldater er på misjon i Afghanistan. Da vil nok de fleste fortsatt bruke ”oppdrag” eller ”tjeneste”. I dagens bibelord brukes ”tjeneste” i vår oversettelse:
    Derfor mister vi ikke motet. For Gud har i sin barmhjertighet gitt oss denne tjenesten.
    2 Kor 4,1–6
Det er tøft å utføre en misjon, et oppdrag eller en tjeneste. Er jeg bevisst på å nå et mål vil det være motstand og utfordringer, og det hender jeg blir motløs. Da hjelper det å tenke på hvem som er oppdragsgiveren. Jeg er soldat i Herrens hær. Det er ikke en organisasjon, en regjerning, verdens mektigste mann eller FN, men Gud som har gitt meg min tjeneste – det er godt manna å tygge på!

Ingen kommentarer: