søndag 17. januar 2010

Den gode samtalen

Jeg er opptatt av ”de helliges samfunn” – fellesskapet av kristne som sammen tilber Gud og utfører Jesu oppdrag. Det er likevel ingen motsetning til å være alene med Jesus.

Noen av de sterkeste beretningene i evangeliene er samtalene Jesus hadde med enkeltmennesker. Johannes har skrevet ned flere av dem. Jeg gleder meg til å spørre Johannes hvordan han fikk tak i dem. Jeg tviler på at det var Jesus som fortalte dem videre. Kanskje de ble delt i ”de helliges samfunn” av dem som hadde opplevd dem. Tenk å få være til stede å høre vitnesbyrdet til Nikodemus, Marta eller den samaritanske kvinne (jfr. Dagens tekst: Joh 4:5–26). Heldigvis har vi det nedtegnet.

Men også i vår tid, i de ”helliges samfunn”, kan vi fortsatt høre vitnesbyrd fra ”den gode samtalen” med Jesus. Jeg håper at vi aldri blir lei av å dele disse ”perlene” med hverandre.

Ingen kommentarer: