onsdag 9. september 2009

”Ørnekur”

Da jeg bodde i Øst-Europa var det mange som undret seg over min interesse for fugler. Når jeg sammenligner meg selv med de virkelige ornitologene, er både kunnskap og tiden jeg bruker på interessen veldig beskjeden. Men jeg fryder meg hver gang jeg ser en ny art. Med base i et annet land hendte det rett som det var at jeg så en ”ny” art med påfølgende opprømthet til lokalbefolkningens store munterhet. Jeg har kun få ganger fått betrakte ørn på nært hold, men det gjør alltid sterkt inntrykk. Ørnen utstråler kraft og eleganse og har sikkert vært gjenstand for beundring så lenge menneskene har vandret på jorden.
På folkemunne bruker vi begrepet ”hestekur” dersom noe eller noen trenger en kraftig behandling. I bibelsk terminologi tror jeg vi kan snakke om ”ørnekur”:
    Han fyller ditt liv med det som godt er,
    og gjør deg ung igjen som ørnen.

    Salme 103:1-6
Et møte med Herrens godhet er en effektiv kur og kan få til og med en middelaldrende mann på 53 til å føle seg ”ung igjen som ørnen”. Kuren kan anbefales!

Ingen kommentarer: