tirsdag 25. august 2009

Når er den rike fattig?

Jeg har tidligere skrevet om ”Rike moldovere”. En av favorittsangene som vi brukte der var Don Moens ”Give Thanks”. Den norske oversettelsen går slik:
    Og nå kan den svake si:
    ”Jeg er sterk!”, og den fattige:
    ”Jeg er rik!”, på grunn av alt
    det han har gjort for oss
David var rik på gods og gull. Likevel sier han:
    Vend øret til og svar meg, Herre,
    for jeg er hjelpeløs og fattig!

    Salme 86:1-10
Den rike blir fattig og hjelpeløs dersom han sliter på synd og skyld som han ikke klarer å bli kvitt. Jeg husker en historie fra ”Det Beste”: En dag kom det en pakke med en stor sum kontanter til hovedkontoret i det amerikanske likningsvesenet. Sammen med pengene fulgte det et anonymt brev. Der kunne personalet lese: ”Dette er halvparten av det jeg har snytt på skatten de siste årene, dersom jeg fortsatt ikke får sove skal dere få resten!”. Historien forteller ikke om resten kom, men jeg føler meg temmelig sikker på det. Det kan umulig være godt å være rik, men føle seg fattig. Jeg er rik på grunn av det Jesus har gjort for meg – er du?

Ingen kommentarer: