søndag 3. desember 2023

La barnet i meg komme frem . . .

I går kveld var jeg på en fantastisk konsert med Quebabeluba i Kragerø kirke.

Ca 300 mennesker var til stede og jeg fikk dele noen tanker om å bli som barn i møte med ham som kom og strekte armene mot oss i kjærlighet helt fra krybben til korset.

I den forbindelse hadde jeg med meg det enkle ikon-maleriet som Magna kjøpte på en av sine turer til Haiti, og jeg leste min gjendiktning av ‘Some children see him lily white’ 

Bønnen: «La barnet i meg komme frem» er viktig gjennom hele året, for dersom jeg ikke blir som et barn, kommer jeg ikke inn i Guds rike.

«La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det.»
Markus 10:14-15

Fordi jeg har fått ta imot ham som et barn, eier jeg visshet om at jeg er hans barn.

Wihla Hutson skrev den originale teksten.

Kan barna se ham lys og hvit
den Jesus som en jul kom hit?
Ja, barn kan se ham lys og hvit,
med lokker og blond lugg.
Kan barna se ham mørk og rund
vår Gud som kom til jord en stund?
Ja, barn kan se ham mørk og rund,
en brun og kraftig plugg.

Kan barna se hans øynes form,
og gjenkjenne sin egen norm?
Ja barn kan se hans øynes form,
og se hans gylne hud.
Når barna ser ham som seg selv
og tilber ham en julekveld;
Når barna ser ham som seg selv,
da har de funnet Gud.

For hvert et barn på hvert sitt sted
kan se at han som kom hit ned
er lik dem selv, men bringer fred
og himmelsk kjærlighet.
La barnet i meg komme frem
så jeg ser meg i deg som dem;
La hjertet mitt få bli ditt hjem
så jul blir virk’lighet!
_______________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: