lørdag 22. juli 2023

. . . fordi jeg tror!

Da jeg denne uka tok tak i et Gowans-dikt om bønn, dukket det opp minner fra samtaler med mennesker som hevder at de ikke tror, men som innrømmer: 
«… jeg ber litt av og til…».

Det gir et godt utgangs-punkt for samtale. Jeg pleier gjerne å si: «Det må du være forsiktig med – du kan jo få bønnesvar!». Dette skjedde i en samtale jeg hadde med en større gruppe. Han som sa det svarte spontant: «Ja, det er det jeg frykter, for da må jeg jo gjøre noe med det!».

Det er det Gowans tanker kretser rundt i dette diktet – og som vanlig er det lett å gjenkjenne seg selv i det han skriver. Men når livet blir en bønn, finnes det ingen alternativ – for det er i ham vi lever, beveger oss og er til, og der gjelder løftet:

Be, så skal dere få.
Let, så skal dere finne.
Bank på, så skal det lukkes opp for dere.
For den som ber, han får,
og den som leter, han finner,
og den som banker på,
skal det lukkes opp for.
Matteus 7:7-8

 

Ingen kommentarer: