lørdag 18. mars 2023

Den meningsløse smerten

I gårsdagens andakt på "Sangfesten" i Kragerø minnet jeg forsamlingen om fastetidens reise opp mot Jerusalem for Jesus og disiplene. Den inkluderte sang av salmene som ble brukt i forbindelse med "festreisene"(Salme 120 til 134). 

Da de nådde målet og delte påskemåltidet, sang de lovsangene (Hallel-salmene 113-118) før de dro til Getsemane. Sangene og lovsangen ble sunget med 'lidelse' som bakteppe.

Det er tilnærmet umulig å forstå lidelse, og vi har lov til å stille spørsmål, slik Gowans gjør i verset jeg kommer til å dele i morgen. 

I dag deler jeg et vers der han beskriver hvor fattige ord blir i møte med mennesker som lider. Det deles mange gleder på Facebook, men det første som møtte meg i dag var sorg over å ha mistet en av sine kjære i alt for ung alder. Jeg er glad i dem som sørger, og henne de mistet.

Kanskje tårer er bedre enn ord . . . ?

Ingen kommentarer: