lørdag 11. september 2021

'Nine-Eleven' - 20 år siden verden ble forandret

For noen dager siden delte jeg artikkelen jeg skrev i "Tempelnytt" etter terroren den 11. sept. 2001

I den 20 år gamle artikkelen spurte jeg: «Kan Gud vende dette til noe som kan ha verdi?»
Og svarte: «Dersom det ikke fører til en seier for enkle hevnløsninger, vil jeg i min naive tro si: "ja"».
Deretter ga jeg en rekke grunner til at Gud kunne vende det til noe godt, så noe godt kommer det etter onde handlinger.

Dessverre har det også blitt noen enkle «hevnløsninger», som har ført til mer vondt, men jeg har ikke mistet troen på at Guds kjærlighet er det eneste som kan overvinne ondskap. I går fikk jeg inn denne notisen i KV (lokalavisa i Kragerø): 

Da jeg selv opplevde terroren på nært hold, skrev jeg et innlegg 44 timer etter at bomben smalt i Istanbul. Det hadde tittelen: Jeg er nødt til å snakke om kjærlighet og der skrev jeg: 

Ansikt til ansikt med terror og hat, har jeg ikke noe annet valg. Det jeg har opplevd siden selvmordsaksjonen for 44 timer siden har vært et mikrosekund med den ultimate ondskap etterfulgt av 44 timer med godhet. Derfor tror jeg på kjærlighetens makt - for den er Guds makt.

Selv om jeg har hatt begrenset mulighet til å sjekke internett fordi det har skjedd så mye de siste dagene, ser jeg at det har vært et enormt antall støtteerklæringer, og kun noen få ytringer om at "dette går det ikke an å elske". Selvfølgelig elsker jeg ikke de onde handlingene, men de menneskene som er ført vill og står bak, er mennesker, akkurat som meg. Kjærlighetens apostel skriver:

Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud,
og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud

1 Johannes 4:7

 Når jeg kjenner at dette menneskelig sett ikke er mulig, må jeg tilbake til ham som er i meg og som jeg får være i med all min tilkortkommenhet. Han sa: Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør!

Dette er kanskje et av de sitatene som tydeligst uttrykker den ultimate kjærligheten. Det er der jeg vil leve livet mitt

Slik tenkte jeg for 20 år siden, slik tenkte jeg i januar 2016, og det samme tenker jeg i 2021. 



Ingen kommentarer: