lørdag 14. mars 2020

Akkurat «NÅ» er vi alle like!

English version
Av og til sier vi at livet blir satt på vent. Selv om jeg må innrømme at jeg to ganger tidligere i livet har hatt opplevelser som fikk meg til å tenke at ‘livet ble satt på vent’, så stemmer det ikke at livet ble satt på vent - jeg levde, og jeg levde intenst. Begge gangene ble ‘det vanlige livet’ satt på vent i ca tre måneder. Første gang var etter en bilulykke i 1978 andre gang etter møtet med en selvmordsbomber i 2016.

De to gangene livet mitt ble ‘satt på vent’ var det primært min egen og familiens situasjon som ble berørt, selv om hendelsen i 2016 fikk hele verdens oppmerksomhet i noen korte minutter.

Når jeg nå opplever unntakstilstanden som hele verden befinner seg i – ligner den veldig på de to erfaringene jeg har fra før. Det er faktisk ganske mange gode sider ved en slik situasjon:

Hele livet har jeg følt at det mest dyrebare for meg er tiden min. Jeg er veldig klar over at den eneste tiden jeg virkelig rår over er øyeblikket. Uansett den private situasjonen eller verdenssituasjonen er det eneste sikre punktet «NÅ». Det er det veldig viktig å bli minnet på både for meg og resten av verden.

For mitt vedkommende er alt det som var planlagt de tre neste månedene enten allerede avlyst eller satt på ‘vent’. Da ligger det en enorm ressurs i alle de «NÅ» som kanskje kommer, men som ikke lenger styres av avtaler eller reiser. Fra tidligere erfaring vet jeg at de kan benyttes til å bygge relasjoner med mennesker som jeg kommer i kontakt med nettopp på grunn av situasjonen. En kjemperessurs av ledige øyeblikk står til min disposisjon, og jeg ønsker å leve dem i Ham som er 
«Den evige 'Jeg er'» - «Den evige NÅ» i møte med mennesker – sannsynligvis via sosiale media eller telefon ettersom de fysiske møtene for en periode bør begrenses i størst mulig grad. 
Men i går fikk jeg en anledning til en god åndelig prat med en av renholderne våre på kontoret. Jeg begynte med spørsmålet: 
«Hvordan har DU det i denne situasjonen?» 
- «Nå er vi alle like!» svarte hun, 
«Et virus eller en atombombe gjør ikke forskjell på en president eller en hjemløs!» 
- det ble en veldig god samtale. Akkurat «NÅ» er vi alle like. Slik er vi også innfor Gud - NÅ og alltid.

Dersom du følger Bibelselskapets leseplan har du kanskje lest dette verset allerede i dag:

Se, er den rette tid, er frelsens dag!
2. Korinterbrev 6:2
Det er ikke unntak fra dette i en unntakstilstand. Derfor lever jeg intenst! 

Ingen kommentarer: