lørdag 11. mai 2019

Ce înseamnă „Respectul”?

Nu trebuie să petrec multe minute citind mesaje și comentarii pe rețelele de socializare ca să încep să mă întreb dacă unii oameni au uitat ce înseamnă respectul. 

Cu toate acestea, astăzi, întrebarea mea se referă la etimologia cuvântului și la apelul de a arăta respect. Cuvântul provine din limba latină respicere, ceea ce înseamnă „a privi înapoi” sau „a vedea din nou”. Pentru mine acesta are cel puțin două sensuri:
1) să văd o persoană și să o las să se simtă „văzută” din nou și din nou.
2) să tratez o persoană în așa fel încât să o pot întâlni din nou fără să-mi fie rușine.
Când soția mea, Magna, cu mulți ani în urmă, a trebuit să găsească un nume pentru proiectul de după școală pe care îl avem în Europa de Est, ea a ales să-l numească „Să mă vezi” (2). Când copiii sunt văzuți și recunoscuți, ei cresc și se maturizează pentru că se simt respectați. Dacă nu sunt văzuți, vor încerca să atragă atenția în moduri care nu sunt neapărat bune. Foarte adesea ei știu că ceea ce fac nu este bine, cu toate acestea, nimic nu este mai rău decât a fi ignorat și exclus.

Adulții sunt în realitate doar copiii care au crescut. De asemenea, trebuie să fim văzuți, iar mecanismele pe care le folosim atunci când ne simțim ignorați sunt adesea similare cu cele pe care le foloseam când eram copii.

Știu că Domnul este păstorul meu (1) și că el veghează asupra mea. Isus s-a autointitulat Păstorul cel Bun (4), și cum Dumnezeu l-a trimis pe el în lume, așa Isus ne trimite și pe noi (5). Acest lucru înseamnă că unul dintre rolurile incluse în ucenicie, este de a fi păstori = oameni care văd pe alții, și făcând acest lucru arată respect și îi includ.

Domnul priveşte din ceruri, se uită la toţi fiii oamenilor…
Psalmul 33:13
„Mana” pentru astăzi:
... și noi suntem ochii lui aici pe pământ
----------------------------------
(1) Apelul Generalului Peddle: Un apel la includere: Trebuie să fim dincolo de reproș în tratarea tuturor oamenilor cu respect și compasiune, să ne amintim misiunea noastră de a satisface nevoile umane în numele lui Hristos, fără nici o discriminare.
(2) 'See me!'
(3) Psalmul 23
(4) Ioan 10: 11
(5) Ioan 20: 21

Ingen kommentarer: