søndag 1. april 2018

Jesus lever!

ENGLISH
Til alle mine venner i den vestlige verden sier jeg: «Gledelig påske!» og «Kristus er oppstanden!» i dag. 

Selv feirer vi påsken etter den ortodokse kalender – og i år betyr det at vi feirer palmesøndag i dag. På russisk kalles dagen riktig nok "Pilesøndag". I denne delen av verden er det sørgepilen som først springer ut og får blader. Det har den vanligvis på denne årstiden, men også her har vi hatt en lang vinter... så med mindre det er noen som har tatt kvister inn i hus for å drive den fram til feiringen, får vi klare oss uten på gudstjenesten i dag. Etter fem tidligere feiringer vil vi savne å bli ønsket velkommen og tildelt en utsprunget pilekvist ved ankomst.

Påsken er den kristne høytiden vi markeres sterkest i det ortodokse Øst-Europa, og de evangeliske kirkene har tatt med seg det beste fra begge tradisjonene. Fra påskemorgen og de 40 dagene til Kristi himmelfart vil de troende hilse hverandre med «Kristus er oppstanden!» - responsen umiddelbart: «Han er sannelig oppstanden!» I den evangeliske tradisjonen kan noen starte hilsen i gudstjenesten også. Spesielt påskemorgen vil mange starte en runde ved å rope «Kristus er oppstanden!» og hele menigheten vil svare «Han er sannelig oppstanden!» tre ganger - ofte på mer enn ett språk. Et møte kan bli «avbrutt» på denne måten ofte mer enn ti ganger (x 3) med denne proklamasjonen - og ja, jeg elsker denne herlige forstyrrelsen, for

Dagens ‘manna’: 

Han er sannelig oppstanden! (1)
------------------------------------
(1) Matt 28:7

Ingen kommentarer: