fredag 20. september 2013

En glede må deles!

Det er en påstand, men jeg kan ikke finne eksempler på at en glede som ikke deles har lang levetid. Når jeg er glad for noe, så må gleden deles – og enhver som har en glede å dele, fortjener å bli lyttet til. 

Jeg liker friidrett, men stavhopp er ikke favorittgrenen. Likevel blir jeg smittet av den enorme idrettsgleden som Jelena Isenbajeva viser når hun presterer – og bak henne finnes det et støtteapparat som kan glede seg sammen med henne.

Dersom jeg ikke forstår at den åndelige høsten er tidløs, vil mangel på høstfolk frarøve dem som sår gleden over høsten:

Den som høster, får sin lønn og samler inn grøde for det evige liv, slik at den som sår og den som høster, kan glede seg sammen.
Joh 4:36
For at oppdraget skal fullføres og gleden skal bli fullkommen, må vi se at vi står sammen i oppdraget allerede nå. Det er nettopp det å være ”ett” som gjør gleden fullkommen: «så gjør nå min glede fullkommen: Ha samme sinnelag og samme kjærlighet, vær ett i sjel og sinn» (Fil 2:2). For at det skal skje må vi løfte blikket og se at det er høst.

Dagens ’manna’:
‘Én sår og en annen høster.’
-----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: