fredag 23. november 2012

Tilfeldighet?

...Herren … laget deg og formet deg i mors liv 
Jes 44:2a
Det finnes en Gud som har skapt meg med en hensikt og som gir livet mitt en dypere mening. Den meningen og hensikten kan bare oppdages når Gud blir referansepunktet i livet mitt.

Vi har noen parafraseoversettelser av det nye testamentet på norsk. På engelsk er flere. Jeg er generelt skeptisk dersom de brukes som ”Bibelerstatninger”, men innrømmer at parafrasen som kalles The Message ofte bidrar til å se et bibelvers fra en ny vinkel. Her er min oversettelse av Rom 12:3 slik den er tolket av The Message: ”Det eneste presise måten vi kan forstå oss selv på, er gjennom det Gud er og gjør for oss.”

Russel Kelfers dikt: ”You are who you are for a reason” treffer kjernen i dette temaet – her er mitt forsøk på en oversettelse:

Du er den du er med en hensikt
og den er det mulig å finne;
med høy verdi og en egen design:
Guds unike mann eller kvinne. 
Du søker en årsak, en mening
Du undres og spør: Hvorfor det?
Men i mors liv ble du formet;
ble den som Gud ønsket å se!

De foreldre du fikk, var hans valg
Også om det gikk helt på tverke.
Skreddersydd for Guds plan med ditt liv
- bærer de Mesterens merke.

Det var ikke lett, det traumet som kom
Gud gråt da han så din smerte
Men lot det skje for å forme ditt liv
For å nå til ditt indre, ditt hjerte.

Du er den du er med en hensikt
Du er formet i Mesterens hånd
Du er den du er, du er elsket.
Av en Far, en Sønn og en Ånd.

Dagens ’manna’:
Du er ingen tilfeldighet!
____________________________________
Refleksjonen bygger på Rick Warrens: "Målrettet liv"- dag 2

Ingen kommentarer: