mandag 19. september 2011

Gyldig gjeld og konkurranse

Det er ei knapp uke til jeg skal løpe halvmaraton igjen. Den eneste ambisjonen jeg har er å slå meg selv. Det er mulig at det er passivt, men det holder lenge for meg.

Jeg vet ikke om oppdagelsen av at det kun er én ”konkurranse” som det virkelig oppfordres til i Bibelen som har redusert konkurranseinstinktet, eller om det bare er alderen?

”Kappes om å hedre hverandre!” sa Paulus*, men han var ikke motstander av idrettsaktiviteter og hentet flere bilder derfra.**
Så jeg gleder meg til å løpe.

Det er med konkurranse som med gjeld. Begge deler får negative konsekvenser dersom det er de som til slutt styrer mitt liv. Paulus berører også temaet ”gjeld” flere ganger. I dag skriver han:
    ”Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven.”
    Rom 13:8-14
Det er en god gjeld å ha, og det er flott å delta i en konkurranse om å sette andre høyt. Det henger på en måte sammen!

* Rom 12:10 (overs.: 1930)
** 1 Kor 9:24-27 & 2 Tim 2:5

Ingen kommentarer: