søndag 3. januar 2010

Sjakk

Et spennende trekk ved Øst-Europa var alle sjakkspillerne i parkene. To som begynte et parti tiltrakk seg raskt skuelystne som flokket seg rundt dem. Hvert trekk ble fulgt med interesse. Det var mulig å se på tilskuernes ansiktstrekk om de bifalt eller misbilliget trekkene. Hadde jeg ikke sett alt dette, ville jeg neppe forstått hvor enestående det er at Magnus Carlsen i en alder av 19 er ranket som nummer 1 i verden.

Det var en annen som i en alder av 12 ga tilhørerne hakeslepp med sin innsikt. Jeg skulle gjerne ha vært ”flue på veggen”. Foreldrene hadde lett etter ham i tre dager før de fant ham opptatt med å diskutere de hellige skriftene:
    Der satt han blant lærerne, lyttet til dem og stilte spørsmål. Alle som hørte ham, undret seg over hvor forstandig han var, og hvor godt han svarte.
    Luk 2:41–52
Det er mulig at han visste det allerede da, men som voksen var han klar over at åndelig innsikt ikke blir åpenbart av kjøtt og blod ”men av min Far himmelen” (Matt 16:17).
Magnus Carlsen søker råd hos en tidligere mester (Garry Kasparov) for å øke sin innsikt.
I livets spill søker jeg også en Mester i håp og bønn om å få innsikt til å gjøre neste trekk.

Ingen kommentarer: