lørdag 11. juli 2009

Tusen takk!

Som barn ble jeg opplært til å takke. Vi forsøkte å føre denne ”arven” videre, og nå observerer vi at neste generasjon formidler det videre til barnebarna. Det er godt å møte takknemlige mennesker, og jeg tar meg selv i at det er så fort gjort å ta ting som en selvfølge. Paulus tar et oppgjør med enkelte holdninger i menigheten i Korint: Jeg tenker av og til på det når jeg ser en rumensk tigger eller er rasende fordi en annen av dem stakk av med lommeboka mi. Hva har du, Jostein, som du ikke har fått? Jeg ble født av gode foreldre i et land med frihet, skolegang for alle, klar evangelieforkynnelse, muligheter for å bli det jeg måtte ønske. Men det er ingenting av dette som gir meg anledning til å sette meg i relieff i forhold til andre mennesker. Det er mulig å være overbevist om at jeg er verdifull og unik uten at det gjør naboen til en ”grå mus” med lavere kurs. Også det er en gave.
Hva har du, Jostein, som du ikke har fått? Kjære Gud, jeg har det godt, takk for alt som jeg har fått!

Ingen kommentarer: