lørdag 29. oktober 2011

Fullmakt

”Hornmusikantfullmakten” var den første fullmakt jeg mottok – tror jeg. Da jeg ble soldat for mer enn 40 år siden var det å være musikant en underbefalsstilling, og ble man ”underbefal” fikk man fullmakt. Jeg lurte jo litt på hva det var jeg ”befalte”, men syntes som 14-åring at det var kjekt med fullmakt. Jeg tror jeg har den et eller annet sted fremdeles selv om den for lengst er utgått på dato.

Det har hendt at jeg har møtt mennesker som har misbrukt sin fullmakter. Det er viktig å vite hva som er hensikt og mål med en fullmakt. Paulus visste det:
    Jeg skriver dette før jeg kommer, så behøver jeg ikke å være streng når jeg kommer, og bruke min fullmakt fra Herren. For den har jeg fått for å bygge opp, ikke for å rive ned.
    2 Kor 13:5-10
Hensikten med enhver åndelig fullmakt er å bygge opp. Brukes den til å rive ned er det motstanderens strategier som følges.

Ingen kommentarer: