torsdag 31. mars 2011

Å ha del i

Jeg er privilegert som tilhører en familie, en menighet, en organisasjon med et fantastisk oppdrag, et arbeidsfellesskap, et demokratisk land og en vakker jord. Å tilhøre betyr også å ha del i.

Det jeg synes er aller vakrest med brødsbrytelsen som et symbol på at Jesus er ”brødet fra himmelen”, understrekes av Paulus:
    Fordi det er ett brød, er vi alle én kropp. For vi har alle del i det ene brød.
    1 Kor 10:15–18
Mennesket er skapt i Guds bilde. Som Far og Sønn er ett, skal vi være ett med hverandre og med Ham. Djevelen er imot en slik enhet og ønsker å splitte. Det er derfor det så fort blir strid rundt det som symboliserer denne enheten. Jeg drømmer om et økumenisk fellesskap der alle kan feire enheten i Kristus uten forbehold. Jeg er privilegert som har del i ”brødet fra himmelen”. Det er nåde det!
…og den nåden deler jeg med alle som har innsett at de trenger den.

Ingen kommentarer: