onsdag 2. mars 2011

Formaning

...advarsel, forbud, forvarsel, hint, jærtegn, memento, omen, profeti, påminnelse, signal, skremmeskudd, skriften på veggen, spådom, symbol, tegn, varsel, varsku, vink
– lista er hentet fra ei synonymordbok.

Illustrasjonsbildet dukket opp da jeg brukte ”formaning” som søkeord.
Bildeteksten forteller: "Utdanningskompaniet gjør seg klar for formaning.".

Dette beskriver godt hvordan jeg som ”soldat” tenker når jeg leser ordet ”formaning” i bibelen. En formaning er et signal og en påminnelse som er viktig for ”kampen”:
    Jeg formaner dere framfor alt til å bære fram bønn og påkallelse, forbønn og takk for alle mennesker.
    1 Tim 2:1-6
Det er grunn til å vise ekstra oppmerksomhet når Paulus eller en av de andre forfatterne ”formaner” – og bønn er viktig! Jeg takker for påminnelsen!

Se også: Myndighetene IV

Ingen kommentarer: