søndag 12. desember 2010

Så enkelt at selv….

”United Colors of Benetton” har spesialisert seg på sjokkerende reklame med tabubelagte tema. Vågal reklame fester seg i folks bevissthet. Derfor blir det ofte overtramp.

I min barndom tråkket man halvparten av verdens befolkning på tærne gjennom markedsføringen av Instamatic-kamera. Vi menn må bare bøye oss og be om unnskyldning.

Men tilbake til det som er så enkelt at alle kan – selv jeg! I dagens tekst står det:

”…selv ikke dårer skal gå seg vill.”*

Det står i en profeti om Kongsveien som pilegrimer skal vandre på. Den som fører til livet. Det er en profeti som peker fram mot selve ”Veien”, mot Jesus. Hans første etterfølgere ble kalt dem som tilhørte ”Veien”. Å følge den er så enkelt at alle kan:
    ”Hvor det fører, det vet ingen,
    men en vandring har tatt til.
    Med hele verden som sitt mål
    kan ingen gå seg vill.”
Der trenger jeg ikke være flink, men jeg får lov til det også hvis det passer sånn. Det viktige er at jeg får være meg selv med senkede skuldre og hvilepuls. Det klarer selv jeg ved Guds hjelp.

Jes 35:3–10

Ingen kommentarer: