tirsdag 16. november 2010

Menneskefrykt!

Jeg har alltid hatt moro av Asterix. Det er kombinasjonen av fantastiske tegninger og muntre historier samt en innebygd sympati med dem som aldri gir seg som er bakgrunnen for min begeistring. I heftet ”Asterix og vikingene” er det de fryktløse vikingene som har fått for seg at dersom de lærer å frykte vil de kunne fly. En lettskremt slektning av Asterix blir tatt til fange for å lære vikingene frykt. Kanskje ikke det letteste når man er livredd dem man skal skremme?

De fleste av oss kjenner nok til menneskefrykt fra tid til annen, men om det er så ille at det blir plagsomt har Jesaja et lite tips:
    Hvem er da du som frykter
    mennesker som må dø,
    menneskebarn som visner lik gress?
    Hvorfor glemmer du Herren, din skaper…?

    Jes 51:11–14
Når jeg klarer å se meg selv i Kristus merker jeg at menneskefrykten blir svakere, ja, den er helt borte. Det er da jeg kjenner meg så lett at jeg nesten kunne ha flydd. Kanskje jeg bør tipse tøffe vikinger om det?

Ingen kommentarer: