søndag 13. juni 2010

Kongen jeg ikke så

Det var det året vi bodde på Kongsberg. Jeg gikk i første klasse. Vi hadde fått beskjed om å ha med norske flagg på skolen fordi kongen var i byen. I løpet av formiddagen skulle han passere skolen vår, og vi førsteklassinger sto klint opp mot gjerdet for å få et lite glimt – men det eneste jeg husker er en kortesje av svarte biler. Det var en skuffelse.

I et intervju fortalte Olav V om en gutt han hadde møtt som virket så skuffet. ”Er du lei deg fordi jeg ikke har krone?” spurte kongen. ”Nei”, svarte gutten, ”fordi du ikke har hode i begge ender!” - Jeg vet ikke hva jeg hadde ventet å se.

Jeg vet heller ikke hva Sakkeus ventet å se, men fra morbærtreet fikk han se Jesus, og det førte til et uforglemmelig møte mellom de to *. Et glimt av Kongenes konge kan lede til et livsforvandlende møte. Det tror jeg ikke Sakkeus hadde ventet, men kanskje det var det han innerst inne håpet?

Jeg tror Kongen drar forbi i dag. Jeg vet ikke hva jeg venter å se, men et glimt kan føre til et forvandlende møte.

* Dagens bibelord: Luk 19:1–10

Ingen kommentarer: