lørdag 2. januar 2010

Yatzy

…det er lenge siden jeg spilte det sist, men jeg husker hvor moro det var da jeg var gutt og hele familien spilte – eller da våre egne barn var små og vi samlet oss rundt et slag yatzy. Vi spilte ”tvungent” eller ”fritt”.
Det var mest spennende med ”fritt” – særlig i starten, for om jeg ikke lyktes å nå den ønskede kombinasjonen på terningene, kunne jeg alltids skrive det på ”sjanse”. Det var bare så dumt at det var bare én sjanse.

Vårherre er raus med å gi oss sjanser. Jeg har benyttet dagens liknelse i mange ”nyttårstaler”:
    Så fortalte han denne lignelsen: «En mann hadde et fikentre som var plantet i vingården hans. Han kom for å se etter frukt på det, men fant ingen. Da sa han til gartneren: 'Nå er det tredje året jeg kommer og leter etter frukt på dette fikentreet uten å finne noe. Hogg det ned! Hvorfor skal det stå der og suge ut jorden?' Men gartneren svarte: 'Herre, la det stå dette året også, så skal jeg grave omkring det og gjødsle det. Kanskje det da vil bære neste gang. Hvis ikke, får du hogge det ned.'»
    Luk 13:6–9
Han har gitt meg enda en sjanse - håper det blir masse frukt i 2010!

Ingen kommentarer: