fredag 1. mai 2009

1/299 792 458 sekund

Dette tallet er veldig viktig og ofte må jeg forholde meg til dette mange ganger i løpet av en dag, men jeg tenker ikke over det – og for å være ærlig så går jeg ikke rundt å husker tallet heller. Det beskriver den tiden lyset bruker på å bevege seg 1 meter i et vakuum – og er dermed normen for hva som er én meter. Det ble satt som en endelig definisjon på måleenheten i 1983 for at vi skal unngå enhver form for tvist om hva som er en ”korrekt” meter. Vi kunne vært spart mye elendighet dersom vi alltid var enige om hvilket mål som skal legges til grunn i enhver sammenheng. Peter ville engang ha et mål for hvor mange ganger vi skal tilgi. Jesus svarte på en måte som latterliggjorde spørsmålet. I en annen tale der han snakker om ettergivelse, barmhjertighet, fordømmelse og om å gi sier han:

For i det målet dere selv måler med,
skal det også måles opp for dere.

Dagens bibelord: Lukas 6:36-38

En flott leveregel: Dersom jeg vil bli møtt med raushet, må jeg selv være raus.

1 kommentar:

Anonym sa...

En god leveregel!