søndag 13. november 2016

Det handler om oppskrifter

Det er ikke tvil om at det nærmer seg jul og jeg gleder meg til å tilbringe resten av årets ferie i Norge i forbindelse med jula. Jeg regner med at jeg klarer å finne det relativt slitte kortet med oppskriften på mine favorittjulekaker, for jeg har ikke oppskriften i hodet selv om jeg har bakt kakene i 30+ år.

Poenget er ikke julekakene, men at det er greit at det finnes oppskriter. Når det gjelder Åndens frukt, har Peter laget en oppskrift som kan være grei å vende tilbake til med jevne mellomrom:
Sett derfor all deres iver inn på å la troen føyes sammen med et rett liv, og det rette livet med innsikt, innsikten med selvbeherskelse, selvbeherskelsen med utholdenhet, utholdenheten med gudsfrykt, gudsfrykten med søskenkjærlighet og søskenkjærligheten med kjærlighet til alle. For dersom alt dette finnes hos dere og får vokse, da vil dere ikke være uvirksomme og uten frukt, dere som kjenner vår Herre Jesus Kristus.
2 Pet 1:5-8
Det er spennende å se på rekkefølgen av ingrediensene:
  • Tro
  • Rett liv
  • Innsikt
  • Selvbeherskelse
  • Utholdenhet
  • Gudsfrykt
  • Søskenkjærlighet
  • Kjærlighet til alle.
Før jeg setter igang med å bake julekakene mine, er det viktig å sjekke at jeg har alle ingrediensene i hus. Med tanke på fruktvekst er det ikke så dumt å sjekke om ingrediensene i Peters fruktoppskrift også er i hus, eller i «templet» for å holde meg i hellighetsterminilogien. 

For når ingrediensene er der, vil jeg i følge Peter ikke "være uten frukt"
De neste dagene vil jeg sjekke kvaliteten på ingrediensene og om de er i hus – følg med!

Dagens manna:

Hellighetens frukt handler om de rette ingrediensene
--------------------------------------------
Illustrasjonsbildet er hentet Egners skuespill "Dyrene i Hakkebakkeskogen" - og historien om oppskriften på de dobbeltpeprede pepperkakene. 

Ingen kommentarer: