lørdag 4. juli 2009

En kald øl i varmen!

Jeg liker øl til maten – og jeg er avholdsmann. Da er det hyggelig at det finnes godt øl uten alkohol. Som født og oppvokst i Frelsesarmeen var det en selvfølge å adoptere avholdsstandpunktet. Opp gjennom årene har jeg fra tid til annen stilt spørsmål om standpunktets gyldighet, men kommer alltid tilbake til samme konklusjon: Jeg ville holdt fast på avholdsstandpunktet selv om jeg ikke hadde vært med i en bevegelse som har et offisielt avholdsstandpunkt.
    ”Den som spiser, skal ikke se ned på den som ikke gjør det. Og den som ikke spiser, skal ikke dømme den som spiser.”
    Rom 14:3
Paulus tar i dette kapittelet opp menighetens forhold til etisk likegyldige ting som gjerne kalles adiafora.
Der hører denne diskusjonen hjemme.

Når jeg ikke drikker alkohol, er det ikke fordi jeg mener at det er synd. Det er først når det fører et annet menneske til fall at det vil være moralsk betenkelig - da kan syndsbegrepet komme til anvendelse. Paulus berører dette også: Derfor er det riktig å la være å spise kjøtt, drikke vin eller gjøre noe annet som fører din bror til fall. Rom 14:21. Mitt standpunkt om avhold er derfor tufta på solidaritet med dem som sliter med alkohol. Jeg har sett alt for mye av det helvetet misbruk kan føre til – og det er før vi begynner å snakke trafikk. Det blir sikkert varmt i dag også. Kos deg med en kald øl dersom du liker det.
I løpet av de siste to årene har jeg oppdaget ”Aass UTEN” - og jeg får ikke ett øre for å si det: Heia Drammen!

Ingen kommentarer: