søndag 11. mars 2012

Retningsbevissthet

En av utfordringene med formidlingen av hellighet handler om ”retningsbevissthet”. Frukten av helliggjørelsen må komme innenfra.

Faren med å lage et bilde av fullkommenhet er at jeg kan falle i fristelse og forsøke å imitere frukten. Da blir retningen feil og resultatet blir loviskhet.

Hebreerforkynneren var klar over faren, og tolker at nok en profeti har fått sin oppfyllelse ved Jesu offer. Han henter den fra Jer 31:33f:
    Dette er pakten jeg vil slutte med dem
    i dager som kommer, sier Herren:
    Jeg vil legge mine lovbud i deres hjerte
    og skrive dem i deres sinn.

    Hebr 10:16
Jeg vet det av egen erfaring, og har sett det skje med andre: Når vi kommer inn i Guds nærhet blir vi klar over hans vilje. Ønsket om følge den integreres i hjerte og sinn. Intuitivt begynner vi å vandre i gjerninger som han har lagt ferdige. Da kommer frukten innenfra.

Dagens ’manna’:
    Hellighet kommer innenfra
________________________
* Ef 2:10

Ingen kommentarer: