lørdag 13. februar 2010

What's the buzz?

Overskriften er henta fra musikalen ”Jesus Christ Superstar”. Jeg var så heldig å få se Det norske teaters oppsetting i fjor høst. Det var mer enn 30 år etter at jeg så den første gang i West End og 38 år siden jeg kjøpte den første innspillingen.
What’s the buzz? synger folkemengden. Hva er det som summer - hva er det som foregår?

Det kan svare seg å være nysgjerrig – særlig når Jesus er i nærheten:
    Mannen hørte at det var mye folk på veien, og spurte hva som sto på.
    Luk 18,31–42
Det er den blinde ved Jeriko som stiller spørsmålet. Hva hadde skjedd dersom han ikke hadde vært nysgjerrig? Hva hadde skjedd dersom han ikke hadde ropt?

Er jeg nysgjerrig når det er bevegelse rundt Jesus i 2010? Blir jeg så desperat at jeg roper? Fortsetter jeg etter at noen har bedt meg om å tie?

Ingen kommentarer: