lørdag 21. november 2009

Å være til glede

Jeg har tidligere sitert Arnulf Øverlands ”Hustavle” – men trekker den fram igjen:

«Det er en lykke i livet som ikke kan vendes til lede:
Det at du gleder en annen, det er den eneste glede.»


Når jeg tenker på relasjoner til andre mennesker er det en god påminnelse. I dag tenker jeg på Gudsrelasjonen. Nå er det absolutt ingen konflikt mellom å glede et menneske og å glede Vårherre. Det er knapt mulig å finne noe som er mer sammenfallende. Derfor er det ikke så vanskelig å vite hva jeg kan gjøre når Paulus skriver:
    Derfor setter vi vår ære i å være til glede for ham, enten vi er hjemme eller borte.
    2 Kor 5:1–10
”Hjemme eller borte” i denne sammenheng henviser til livet på jorden og evighetslivet med Herren – men det er faktisk også aktuelt om vi ikke tenker i et evighetsperspektiv:
Jeg har møtt mennesker som er noen ”sosiale solstråler” når de er borte, men noen ”drittsekker” overfor dem hjemme. Så jeg tar imot oppfordringen – enten jeg er ”hjemme eller borte”.

Ingen kommentarer: