lørdag 7. november 2009

Fordi jeg fortjener det

Det har blitt mange morsomheter av l’Oreals reklamekampanje, men de har tross alt klart å få en setning til å feste seg hos mange. Jeg tror på tilgivelse. Jeg tror det ligger en enorm frigjøring i å tilgi. ”Men han fortjener det ikke”, sier den forurettede. Ofte er jeg enig og svarer: ”Nei, men det gjør du!”.

Denne uka har vi vært innom Fadervår som blant annet handler om å bli tilgitt og å tilgi. Dagens bibelord beskriver en vanskelig situasjon i en menighet. En mann har gjort noe som som har forårsaket sorg. Han har også fått sin straff. Nå oppfordrer Paulus:
    Den som dere tilgir, tilgir også jeg. Ja, hvis jeg i det hele tatt har noe å tilgi, har jeg for Kristi ansikt tilgitt det for deres skyld, så ikke Satan skal få bedra oss. For vi vet hva han har i sinne.
    2 Kor 2:5-11
Det Satan har i sinne er alltid å bryte ned og ødelegge. Det er ikke noe som binder oss mer enn når vi ikke klarer å legge ting bak oss. Jeg har sett mange bedratt på den måten. Men jeg har også sett mennesker bli fri fordi de klarte å tilgi. Det fortjente de!

Ingen kommentarer: