lørdag 10. oktober 2009

Spørsmål med ”upopulært” svar

Det er veldig lett å svare det vi tror folk vil høre. Hvor ofte har du svart ”Bra!” på spørsmålet: ”Hvordan går det?” – mens du egentlig slett ikke hadde det så bra?
Jeg intervjuet en kollega om situasjonen i korpset hennes. Jeg satt hele tiden med følelsen av at hun svarte det hun trodde jeg ville høre. Til slutt fortalte jeg henne historien om søndagsskolelæreren som stilte spørsmålet: ”Hva er det som er brunt, har en bustete hale og hopper fra tre til tre?” – en liten gutt svarte: ”Det høres ut som et ekorn, men siden det er du som spør så må det være Jesus!”.

Den rike mannen kom til Jesus med et sprøsmål. Jeg vet ikke hvilket svar han håpet å høre, men det står:
    …han ble nedslått over dette svaret og gikk bedrøvet bort…
    Mark 10:17–27
Det er minst en god ting med denne kjente, men triste historien: Jeg vet at Jesus alltid er ærlig med meg når jeg søker svar på mine spørsmål. Det er ikke bestandig jeg ”liker” svaret, men jeg vet at han taler sannheten og at den er det beste for meg.

Ingen kommentarer: