onsdag 8. juli 2009

Waste of heights!

En venn av meg som måler ca to meter på strømpelesten studert en tid ved et universitet i USA. Da hans medstudenter møtte ham første gang ble de ivrige og spurte: ”Do you play basketball?” Da det ble svart benektende på dette, falt kommentaren: ”Waste of heights!" – Bortkastet høyde.
I de flestes bevissthet vil ord som bortkastet og forgjeves oppfattes som negative. Det hender nok at familie og venner synes at jeg blir litt for opptatt av ”nytteverdien” av både det jeg gjør og i ”ting” som tas vare på fordi ”de kan komme til nytte!”
Det underlige er at Paulus bruker disse ordene i forbindelse med ”nåde”.
    ”Som hans medarbeidere oppfordrer vi dere til ikke å ta imot Guds nåde forgjeves”
    2 Kor 6:1-10
Dersom frelsen fås ved ”nåden alene” (sola gratia) hvordan kan den da være forgjeves eller bortkastet?
Indirekte svarer han slik: ”Men ved Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært bortkastet. For jeg har arbeidet mer enn noen av dem, det vil si ikke jeg, men Guds nåde som er med meg. 1 Kor 15:10.
Jeg tror ikke han mener at ”uten arbeid går frelsen tapt”, men at han har Guds rikes vekst i tanken. Dersom jeg ”holder nåden for meg selv” vil den i et åndelig reproduksjonsperspektiv være bortkastet, og da er dette en viktig påminnelse.

Ingen kommentarer: