fredag 9. juli 2010

En ”forstyrrende” murstein

Jeg er fullstendig klar over at denne ”mursteinen” forstyrrer opplegget mitt. Egentlig skulle jeg fulgt opp det jeg skrev om i går, men så kommer altså ”mursteinen”. Det er ikke alltid det går som planlagt!

Det fikk Samuel Logan Brengle erfare da han var korpsleder i Boston 1. korps i 1888:1

En bråkmaker var blitt bortvist fra et møte og svarte med å kaste en murstein gjennom vinduet. Den traff Samuel i hodet. I flere dager svevde han mellom liv og død. En rekonvalesensperiode på drøye 18 måneder resulterte i at Brengle skrev en rekke artikler for Krigsropet som senere ble publisert i boka ”Helps to Holiness”. Samuel kommenterte dette selv ved flere anledninger: ”Om det ikke hadde vært for en liten murstein hadde det ikke kommet en liten bok…”.

…og kona hans, Lily, tok vare på mursteinen og dekorerte den slik:
”Dere tenkte å gjøre ondt mot meg, men Gud tenkte det til det gode. For han ville gjøre det som nå er hendt, og berge mange menneskeliv.”

Gud kan vende alt til noe positivt: For å spre Brengles budskap om et liv i hellighet til hele verden brukte han en murstein.

1 R. David Rightmire: "Sanctified Sanity - The Life and Teaching of Samuel Logan Brengle", Crest Books 2003, s 23

Ingen kommentarer: