mandag 29. mai 2017

Hva er jordens ende? – en tid for alt *

ENGLISH
«… helt til jordens ende»
Apg 1:8
leste jeg i går og lovte å komme tilbake med noen tanker knyttet til dette. «Jordens ende» kan tolkes geografisk eller eskatologisk = i et endetidsperspektiv.

I dag vil jeg fokusere på geografien. Jeg lever et spennende liv sammen med Jesus, og det har ført meg sammen med spennende mennesker som følger ham. Broder Yun, kjent som ‘Den himmelske mannen’, er en av dem (1). Han hadde en enkel og logisk forklaring på «jordens ende»: Ettersom jorden er rund, er jordens ende nøyaktig der du begynner.


Siden misjonsoppdraget begynte i Jerusalem, er det å ta evangeliet til jordens ende ensbetydende med å ta evangeliet tilbake til Jerusalem. For de kinesiske kristne er det derfor viktig å evangelisere området fra Kina vestover mot Jerusalem. Bevegelsen «Tilbake til Jerusalem» er derfor deres misjonsstrategi.

Hva betyr det for meg?

Siden jorden er rund, betyr det at uansett hvor jeg befinner meg, er jeg ved «jordens ende». På fredag var det den rumenske grensen, på lørdag var det Bacau, i går var det Iasi og i dag er det Bucharest, og ved ‘jorden ende’ vitner jeg fordi Jesus er med der også.

Dagens ‘manna’:

Jeg er vitne ved ‘jordens ende
--------------------------------------------
(1) Yuns biografi
* 'en tid for alt' er knyttet til Bibelens undervisning om at "Alt har sin tid" - Fork 3
Denne serien handler om undervisningen i tiden mellom påske og pinse. 

Ingen kommentarer: