lørdag 28. november 2015

Å legge et grunnlag for seier

Selv om jeg får med meg relativt lite sport fra TV, har jeg fått med meg noen presseglimt fra sesongåpningen for vinteridrettene på internett. 

Journalistene får utøverne til å fortelle om hvordan de har trent og ladet opp før sesongstart. Noen snakker om skadeavbrudd som kan ha påvirket det som skulle gi grunnlaget for seier i den kommende sesongen.

For noen dager siden skrev jeg hvor viktig det er med åndelige foreldre som følger opp de unge og fungerer som forbilder. Det er ikke foreldrene som gjør dem sterke, men det de formidler av sin innsikt og erfaring.

I oppsummeringen av hvorfor Johannes skriver finner jeg enda en presisering:

Dere unge, jeg har skrevet til dere
fordi dere er sterke:
Guds ord blir værende i dere,
og dere har seiret over den onde.
1 Joh 2:14b
Johannes tilføyer en ekstra grunn til at han har skrevet til de unge: Fordi dere er sterke! Det er fortsatt viktig å være våken for hvilken form av verbet som brukes. Her er det igjen presens «dere ER sterke» og forklaringen til styrken ligger i at «Guds ord blir værende i dere». I Joh 1:38 kommer to av disiplene med spørsmålet: «Rabbi, hvor bor du?». De brukte det samme greske ordet som i brevet blir oversatt med «blir værende» (2011 oversettelsen) eller bare «blir» (1978 og 1930). 

Jeg ville likt å se ordet «bor» brukt i brevet også. Forklaringen på styrke er at Guds ord bor dere. Verbet «bo» er det vanlige ordet i det fleste engelske oversettelsene. Å legge grunnlag for seier er å sørge for at Herren selv, Ordet, bor sitt tempel, i meg. Da har jeg alt seiret over den onde. Når jeg kjenner på den sannheten, kjenner jeg meg ung!

Dagens ‘manna’:

Dersom ordet bor i meg, har jeg alt seiret over den onde!
-------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: