tirsdag 6. oktober 2015

Hvem er sjefen?

I en uformell gruppe utvikler det seg fort roller. Slik har det sikkert alltid vært, og det er også eksempler på det i Bibelen. Jesus kalte selv den gruppen som ble disiplene hans. I prinsippet var den en uformell gruppe, men det var ikke tvil om hvem som var «sjefen».

De syv som befant seg på stranden ved Tiberiassjøen manglet fire for å være fulltallige på det tidspunktet. Jesus hadde unnlatt å lage en hierarkisk struktur i gruppen, og selv om Peter sannsynligvis hadde en «lederfunksjon», var den i aller høyeste grad tvilsom på grunn av fornektelsen. Men på stranden sier han:
Simon Peter sier til de andre: «Jeg drar ut og fisker.» «Vi blir også med», sa de. De gikk av sted og steg i båten. Men den natten fikk de ingenting.
Joh 21:3
Jeg kunne stoppet i dagevis ved dette verset. Det inneholder veldig masse informasjon. Det kunne blitt en refleksjon til hvert av disse temaene
  1. Peter har ikke ro til å vente på nærmere beskjed fra Jesus – jeg kan lære av feilene hans!
  2. Peter vender tilbake til det han gjorde før han ble disippel – husk å spørre om alt var bedre før!
  3. Peter er en ledertype selv om han dummet seg ut i påsken – livet er ikke slutt selv om jeg dummer meg ut!
  4. Ledertyper handler og drar andre med seg – jeg må huske at det er på godt og vondt!
  5. Når man forsøker å rette opp en dumhet uten å tenke – blir man ofte stående igjen med ingenting!
Dagens ‘manna’:
Jeg kan lære mye av egne og andres feil – og feil kan rettes opp!
---------------------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: